
بر اساس آخرین گزارش موسسه Strategic Analytics، علیرغم محدودیت های عرضه سخت افزار، بازار رایانه های شخصی در سه ماهه سوم سال 2021 رشد 8 درصدی داشته است. با این حال، تحلیلگران بر این باورند که این امر موقتی خواهد بود، زیرا اثرات کمبود عرضه و افزایش قیمت قطعات به آرامی به خرده فروشان بزرگ می رسد و پیش بینی فصول آینده را دشوار می کند. با دی جی باشید
در حال حاضر لنوو با 23 درصد سهم بازار و رشد 5 درصدی نسبت به سال گذشته همچنان پیشتاز است و اچ پی با 21 درصد سهم بازار نزدیک ترین پیرو آن است. البته حجم کامپیوترهایی که اچ پی در سه ماهه عرضه کرد نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد کاهش داشت.
دل شرکت دیگری است که رشد قابل توجهی داشته و با جهش عظیم 50 درصدی فروش خود را به 12.2 میلیون دستگاه در سراسر جهان رسانده است. این شرکت در حال حاضر 18.2 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.
کامپیوترهای مک او اس اپل نیز در ماه سپتامبر به فروش بالایی دست یافتند و این شرکت آمریکایی رکورد فروش 6.5 میلیون واحدی را در سه ماهه به ثبت رساند. این میزان فروش 10 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است که به اپل سهم 10 درصدی از بازار رایانه های شخصی را می دهد.
این شرکت تایوانی و نام آشنای ایسوس با رشد فروش 10 درصدی نام خود را در بین 5 شرکت برتر رایانه ای پیدا کرده و حدود 8 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.
استراتژی تحلیل چندین عامل را به عنوان عوامل کلیدی موثر بر رشد کلی بازار کامپیوتر شناسایی می کند. بر اساس گزارش این موسسه آماری، افرادی که پس از اپیدمی و بازگشایی تاج به سر کار باز می گردند و همچنین شرکت هایی که به دنبال راه هایی برای افزایش بهره وری هستند، محرک های اصلی بازار هستند. البته نمی توان از این واقعیت چشم پوشی کرد که کاهش رایانه ها و بازی های پیشرفته، برخی از کاربران را به ارتقای زودهنگام رایانه خود ترغیب کرده است. در پایان خاطرنشان می شود که تقاضا برای کتاب های درسی (مناسب برای دانش آموزان) نیز به رشد بازار کامپیوتر کمک قابل توجهی کرده است.